Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wpływ Jezusa na życie
#31
Cytat:Nie migali się od życia zgodnie z tymi naukami i niejednokrotnie oddali za to życie.

Masz jakieś wiarygodne źródła na temat śmierci oryginalnych uczniów Jezusa? Pytam szczerze, bo od kilku lat takich szukam i oprócz spraw Jakuba i Piotra dostępne są tylko legendy. A ci dwaj umarli obaj pod najpewniej fałszywymi zarzutami w politycznej ustawce.
Odpowiedz
#32
Przecież pisałem o tym od lat.
Nie wiadomo nawet kto spisał Ewangelie.
A co do przekazów tradycji to powiem, że protestantom co najmniej nie wypada się na nie powoływać. Zawsze odrzucają tradycję chrześcijańską twierdząc, że "tego nie ma w Biblii" a tu nagle się okazuje, że to czego nie ma w Biblii jest OK kiedy pasuje do ich z góry przyjętej narracji.
Odpowiedz
#33
@Mateusz
„Masz jakieś wiarygodne źródła na temat śmierci oryginalnych uczniów Jezusa? Pytam szczerze, bo od kilku lat takich szukam i oprócz spraw Jakuba i Piotra dostępne są tylko legendy. A ci dwaj umarli obaj pod najpewniej fałszywymi zarzutami w politycznej ustawce.”

W porównaniu do tradycji kościelnych dotyczących męczenników to w Biblii bardzo mało jest o tym.
Właściwie to wspomina chyba tylko o śmierci Jakuba (DzAp 12:1,2) i Pawła.
Mieli bezpośrednie relacje z Jezusem. To już jest „niejednokrotnie” Smile
Szczepan też został zabity, ale czy znał Jezusa osobiście to w Biblii o tym nie ma.
Co do Piotra to nie wiem czy przekonanie że umarł męczeńską śmiercią akurat w Rzymie jest oparte na faktach. Może wynikać raczej z tego że kościół po skumaniu się z władzą świecką chciał mieć usprawiedliwienie by wymusić nadrzędność biskupa Rzymu nad innymi.
Co do tego że w rzeczywistości było znacznie mniej męczenników niż podaje „tradycja kościelna” to się zgadzam.
Przegięte jest to bardzo mocno po to by mnożyć męczenników - profity ze świąt, relikwi, „miejsc świętych itp”.
Nie zmienia to faktu iż prześladowania były wyraźnym zagrożeniem. Włącznie z możliwością utraty zdrowia i życia. Widać to np na przykładzie Pawła, który wylicza sporo takich sytuacji gdzie prawie stracił życie.

@Eliahu
Hm...ciekawe czemu przekazy rabiniczne tak niewiele wspominają o ewangelistach...
Odpowiedz
#34
To prawda, ale jednak "w dwóch lub trzech przypadkach, o których szczegółach nie wiemy zbyt wiele" brzmi zupełnie inaczej niż "niejednokrotnie". To drugie pozwala czytelnikowi sobie wyobrażać, że to było np. 20 dobrze udokumentowanych przypadków. Dobór słów też ma znaczenie.
Odpowiedz
#35
(2018-11-05, 09:59 PM)bartekulka napisał(a): Jakie są poszlaki co do zmartwychwstania?

Relacja NT, mnie nie przekonuje, więc ma ktoś coś innego?
Konkretnie o tym  jeśli pojawi się coś innego usuwam wątek, bo mnie tylko to interesuje.
Nie natrafiłem na żadne poszlaki, co do zmartwychwstania. Natomiast natrafiłem na pośrednie dowody ukrzyżowania.

(2018-11-07, 02:21 AM)Eliahu napisał(a): Przecież pisałem o tym od lat.
Nie wiadomo nawet kto spisał Ewangelie.
A co do przekazów tradycji to powiem, że protestantom co najmniej nie wypada się na nie powoływać. Zawsze odrzucają tradycję chrześcijańską twierdząc, że "tego nie ma w Biblii" a tu nagle się okazuje, że to czego nie ma w Biblii jest OK kiedy pasuje do ich  z góry przyjętej narracji.
Najczęściej jako dowody na autorstwo poszczególnych ewangelii przytacza się fragmenty z następujących dzieł:
- Objaśnienia słów Pańskich - Papiasza (ok. 110 rok)
- Historia Kościoła - Euzebiusza z Cezarei
- Adversus Haereses - Ireneusza, biskupa Lyonu
- tzw. Fragment Muratoriego z ok. 155 r.
Odpowiedz
#36
Czyli jedno dzieło zaginione od starożytności i trzy napisane przeszło sto lat po fakcie.
Odpowiedz
#37
@Daniel
Cytat:Hm...ciekawe czemu przekazy rabiniczne tak niewiele wspominają o ewangelistach...

A dlaczego ewangelie nie wspominają kim byli Sz'maja i Awtalion?
Odpowiedz
#38
(2018-11-07, 09:53 PM)Eliahu napisał(a): @Daniel
Cytat:Hm...ciekawe czemu przekazy rabiniczne tak niewiele wspominają o ewangelistach...

A dlaczego ewangelie nie wspominają kim byli Sz'maja i Awtalion?

Witam. Mam prośbę. Mógłbyś podać jakie znaczenia w hebrajskim mają te imiona? Tzn. Każde z tych imion ma chyba jakieś znaczenie? Adam to chyba znaczy człowiek?Czy kolejne imiona też coś znaczą? Pozdrawiam
Adam
Set
Enosz
Kenan
Mahalalel
Jered
Henoch
Metuszelach
Lamech
Noe
Odpowiedz
#39
Oczywiście.

Adam - pochodzi od słowa 'adama' co oznacza 'ziemia' czyli chyba "ziemianin" lub "ziemski"
Set - wybrany
Enoch - oddany, uważny
Kenan - własny
Mahalalel - chwalący Boga
Jered - potomek lub kwiat
Enoch - oddany, uważny
Metuszelach - pochodzi od "włócznia" i oznacza rodzaj wojownika
Lamech - poniżony
Noe - spokojny
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości